UK
EN
UK
EN
Menu Menu

послуги

Ми використовуємо файли cookie, щоб ваше користування сайтом було зручнішим. Дізнайтеся більше про файли cookie на сторінці Політика використання cookies. Натисніть «OK», щоб продовжити переглядати сайт Devik. Ви можете відключити cookies у будь-який момент.

Новини

17 липня 2022

ЯК ЗМІНИЛАСЯ ЛОГІСТИКА ПІД ЧАС ВІЙНИ?

Що змінилося в поставках вантажів і проблеми, з якими ми зіштовхнулися

Зміст

1. Зміна ланцюгів поставки

2. Ситуація з пальним

3. Пріоритет - гуманітарні вантажі

4. Брак транспорту та водіїв

 

Війна в Україні кардинально змінила сферу перевезень. На що вплинуло найбільше та що змінилося - давайте розберемо.

Неможливість морських та авіаперевезень. Робота портів Азовського та Чорного морів залишається заблокованою, так само як і авіапростір над Україною. Залізниця не може впоратися з усім обсягом перевезень. Тому головна надія логістів – на вантажівки та автошляхи. Утім, тут на нас чекали нові виклики. 

Зміна ланцюгів поставки. Саме у Київській області був найбільший складський хаб в Україні – 70–80% усіх професійних складських площі. Тут було зосереджено 1,8–2,2 млн кв. м професійних складів, компанії оперували площами 10 000–20 000 кв. м.

З початком війни компані були змушені перевезти свої складські залишки та товари на захід України. Шукали складські приміщення переважно у Львівській, Тернопільській, Івано-Франківській та Закарпатській областях, де такого обсягу складських площ не існувало в принципі. Зміна професійних сучасних складів переважно на старі із геть іншими принципами організації складської логістики, дуже сильно вплинула і логістичні процеси, і ланцюги постачання, і вартість самих операцій. 

Ситуація з пальним. Для перевезень автомобільним транспортом великим викликом стали подорожчання та дефіцит пального. Спочатку стрибок цін, пізніше – години на заправці, а подекуди й доби. Гігантський стрибок вартості палива та його відсутність на заправних станціях, суттєво вдарили по стабільності і собівартості перевезень. На даний час ситуація з паливом дещо стабільніша, принаймні його можна знайти майже на будь-якій АЗК без обмежень та воно, навіть, подешевшало на 1,5-2 гривні.  

Пріоритет – гуманітарний вантаж. Більше 8000 тонн гуманітарних вантажів перевезла Національна логістична компанія “ДЕВІК” з початку війни. Це як міжнародні перевезення, так і перевезення по Україні. Доставляли одяг, засоби гігієни, медикаменти, продукти харчування, військове екіпірування та, навіть, автівки для ЗСУ. Наразі для доставки гуманітарних вантажів з-за кордону до України діє спрощена процедура. Порядок перевезення гуманітарних вантажів регулюють дві постанови Кабінету міністрів. Однак, цей процес також потребує оптимізації.

Брак транспорту та водіїв.  Потреб більше, ніж ресурсу, щоб їх покрити. Більшість іноземних логістичних компаній призупинили роботу в Україні, а більшість водіїв взяли зброю та пішли боронити країну. Ті, хто залишився, не завжди поїдуть у «гарячі точки». Саме тому на час війни уряд дозволив сідати за кермо вантажівки (тобто транспорту категорії С, С1 вагою 7,5 тонн) навіть водіям з посвідченням категорії B.

Незвідані дороги. В Україні тепер, у буквальному сенсі, доводиться рухатися незвіданими стежками і відкривати для себе нові дороги. Тепер головне — доїхати. Ми щодня моніторимо ситуацію, стан автошляхів, небезпечні ділянки та прокладаємо нові маршрути. І це стосується не лише України. Якщо раніше з точки А в точку Б везли морем та/або літаком, а потім машиною, то тепер закриті і порти, і летовища. Залишаються лише дороги. Це робить процес доставки довшим та непередбачуваним.

А ще впливає на здорощання послуг доставки вантажів. Загалом, фактори, які впливають на вартість — терміновість перевезення (у випадку евакуації бізнесу, наприклад), дефіцит транспорту та брак водіїв, небезпечність маршрутів, ліміти на паливо. Крім цього, величезна кількість блокпостів та оглядів, відсутність чітких правил пересування під час комендантської години: яким логістам можна було їхати вночі, а яким не можна, черги на кордоні – все це перевело логістику зі стану “доставити за 24 години”, до стану “доставити”.

Триває п’ятий місяць війни. Всі ми вже максимально звикли та навчилися ефективно працювати в умовах сьогодення. Бачимо також позитивні зміни, зокрема у спрощені багатьох процедур та гнучкості законодавства. Також, зараз, як ніколи, бачимо потребу у зміні ринкових моделей та пошуку нових рішень. Бо логістика мусить працювати! Це — не тільки питання виживання, але й питання перемоги як воєнної, так і економічної.